ZOBACZ
RÓWNIEŻ

Farba latex do wnętrz Farba latex do wnętrz Beton Look - Stiuk Betonowy      Beton Look - Stiuk Betonowy     TRAWERTYN  TRAWERTYN   Farba  Metal Efekt (Różne efekty) Farba Metal Efekt (Różne efekty) Farba Betonowa Farba Betonowa Beton Efekt seria ITALIA Beton Efekt seria ITALIA Efekt DESKI Farba TRAWERTYN Efekt DESKI Farba TRAWERTYN Beton Efekt XXL Beton Efekt XXL Farba Betonowa z Efektem Marmuru Farba Betonowa z Efektem Marmuru

BETON EFEKT

Film - wykonanie dekoracji "Efekt Betonu"

 

Zaprezentowane na podstronie "GALERIA" efekty dekoracyjne uzyskane zostały  w prosty, nie wymagający dużego doświadczenia sposób oraz przy użyciu podstawowych narzędzi (paca wenecka, kielnia, wałek malarski) i podręcznych przedmiotów. Poniżej prezentujemy etapy wykonana poszczególnych dekoracji, które dla łatwiejszego rozróżnienia i powiązania z efektami prezentowanymi w GALERII, pogrupowane są następująco: A, B, C, D, E. Tak więc stosując się do procedury wykonania "A" możemy uzyskać efeky dekoracyjne przedstawione w GALERII, których podpis zaczyna się również literą "A". Analogicznie efekty grupy "B", "C", "D", "E" uzyskujemy stosując procedury wykonania "B", "C", "D", "E". Wszystkie z wymienionych procedur zamieszczone są poniżej.

Na początku proponujemy zapoznanie się z sugerowanymi pracami przygotowawczymi oraz pomocniczymi, które pozwolą  ułatwić nam pracę oraz uzyskać zamierzony efekt dekoracyjny (grupa zdjęć: "P"). Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że zanim przystąpimy do pracy , należy podłoże przygotować w taki sposób, aby byó ono równe, jednorodne pod względem kolorystycznym (najlepiej białe) i całkowicie suche. Słabo związane z podłożem, kredujące i niewodpodporne powłoki malarskie nelaży bezwzględnie usunąć. Aby sprawdzić, czy stara powłoka jest odpowiednio wytrzymała, należy zwilżyć ją dość obficie ciepłą wodą z dodatkiem detergentu i po ok. 10 minutach przetrzeć suchą tkaniną oraz podjąć próbę usunięcia jej fragmentu wąską szpachelką. Jeżeli powłoka zbyt intensywnie barwi tkaninę lub łatwo daje się usuwać ze ściany przy pomocy szpachelki (odchodzi płatami), nie nadaje się ona jako podłoże pod efekt dekoracyjny i należy ją usunąć, a po usunięciu ścianę (lub inną powierzchnię) wzmocnić głęboko penetrującym preparatem do gruntowania.

 

P1. Użyj taśmy lakierniczej dla ograniczenia obszaru roboczego i ochrony przyległych powierzchni

 

P2. Nie zaczynaj gruntowania, jeżeli podł nie jest równe suche i jednorodne kolorystycznie

 

 

P3. Temperatura i wilgotność powietrza ma znaczący wpływ na czas otwarty (czas, w którym produkt po nałożeniu nadaje się do obróbki).

 

P4. Produkt można nakładać na więcej niż jedną warstwę metodą "mokre na suche"

 

 

P5. Dla zaoszczędzenia materiału w przypadku pracy z więcej niż jednym kolorem, można niewielkie ilości produktu jaśniejszego domieszać do ciemniejszego.

  

 

P6. Do pomalowania listew przypodłogowych można użyć farby metalicznej lub latex-u

   

            

 

Procedury uzyskiwania efektów dekoracyjnych

 

 

 

 Efekty A

 

A1. Na zagruntowaną wcześniej (dołączonym do zestawu gruntem) i wyschniętą powierzchnię rozpoczynamy nakładanie produktu  (ruchami półkolistymi)

 

 

A2. Pokrywamy dokładnie całą powierzchnię warstwą o grubości ziarna fakturującego (ok. 0,7 mm). Nadmiar masy usuwamy.

 

A3. Bezpośrednio po nałożeniu produktu na całą dekorowaną powierzchnię, zacieramy ją ruchami kolistymi przy pomocy pacy weneckiej. W przypadku dekorowania dużych powierzchni sugerujemy, aby prace wykonywane były przez dwie osoby, z których jedna będzie nakładć produkt, a druga zacierać. Zabieg ten ma na celu głównie równomierne rozprowadzenie masy oraz wydłużenie czasu otwartego, co w dużym stopniu ułatwi nam dalszą pracę.

 

A4. Po wstępnym zatarciu, należy odczekać do momentu, aż tynk zacznie lekko matowieć (straci tzw. "mokry połysk") i nie będzie już kleił się do pacy. 


 

A5. Po zmatowieniu tynku, przystępujemy  do ponownego zacierania (wygładzania) powierzchni. Należy robić to pacą wenecką, ruchami kolistymi, dobierając nacisk tak, aby nie zniszczyć uzyskanej struktury powierzchni.

 

A6. Dekoracja jest gotowa. Należy tylko delikatnie usunąć taśmę lakierniczą, ewentualnie delikatnie poprawić powstałe przy usuwaniu taśmy nierówności i poczekać do wyschnięcia

 

A7.  Efekt końcowy (Galeria, efekt A1-A)

 

 

 

Efekty B

 

B 1. Na zagruntowaną wcześniej (dołączonym do zestawu gruntem) i wyschnię powierzchnię rozpoczynamy nakładanie produktu  (ruchami półkolistymi)

 

B 2. Pokrywamy dokładnie całą powierzchnię warstwą o grubości ziarna fakturującego (ok. 0,7 mm). Nadmiar masy usuwamy.

 

B 3. Bezpośrednio po nałożeniu produktu na całą dekorowaną powierzchnię, zacieramy ją ruchami kolistymi przy pomocy pacy weneckiej. W przypadku dekorowania dużych powierzchni sugerujemy, aby prace wykonywane były przez dwie osoby, z których jedna będzie nakładać produkt, a druga zacierać. Zabieg ten ma na celu głównie równomierne rozprowadzenie masy oraz wydłużenie czasu otwartego, co w dużym stopniu ułatwi nam dalszą pracę.

 

B 4. Po wstępnym zatarciu, należy odczekać do momentu, aż tynk zacznie lekko matowieć (straci tzw. "mokry połysk") i nie będzie już kleił się do pacy.

 

B 5. Po zmatowieniu tynku, przystępujemy  do ponownego zacierania (wygładzania) powierzchni. Należy robić to pacą wenecką, ruchami kolistymi, dobierając nacisk tak, aby nie zniszczyć uzyskanej struktury powierzchni.

 

B 6. Widok powierzchni właściwie przygotowanej do wykonania dodatkowych efektów dekoracyjnych


 

B 7. Bezpośrednio po powtórnym zatarciu powierzchni, przy pomocy dowolnego narzędzia (np. rączki pędzla) oraz łaty tynkarskiej (poziomicy, prostej deski itp.) rysujemy efekt deski.

 

B 8. Dodatkowe efekty uzyskujemy za pomocą: grzebienia do rozprowadzenia kleju, ...

 

B 9. ... plastikowego stempla do wykonywania efektu słojów drewna ...

 

B10. ... klocka drewnianego ...

 

B 11. ... siatki do szlifowania, lub innych dowolnych podręcznych przedmiotów.

 

B 12. Po wykonaniu ww. efektów dekoracyjnych, ponownie delikatnie zacieramy (wygładzamy) powierzchnię tynku.

 

B 13. Taśmę lakierniczą bezwzględnie usuwamy, kiedy tynk jest jeszcze wilgotny.

 

B14. Po usunięciu taśmy lekierniczej wykonujemy ewentualne poprawki 

 

B 15. Na tym etapie, wykonanie dodatkowych zarysowań ozdobnych jest jeszcze możliwe i można je wykonać np. rączką pędzla

 

B 16.Można też wykonać imitację mocowania płyt (tzw. "raki")lub sęków przy pomocy np. uchwytu wałka malarskiego


 

B 17. Po skorygowaniu efektu dekoracyjnego, ponownie należy delikatnie wygładzić powierzchnię

 

18. Przecierając intensywnie pacą całość lub wybrane fragmenty wyprawy, możemy wykonać tzw "przypalenia", tj. miejsca, w których tynk będzie ciemniejszy i bardziej gładki. Wykonanie przypaleń jest możliwe na etapie, kiedy tynk jest już twardy, ale jeszcze wilgotny.

 

B 19. Efekt końcowy (Galeria, efekt B1-A) 

 

 

Efekty C

 

 

Efekty z grupy C zostały oparte na technice wykonania przedstawionej w grupach A lub B, jednak w odróżnieniu od nich, zastosowano tu dodatkowo farby, które naniesiono na wykonaną wcześniej dekorację. Poniżej kilka przykładów powłok.

 

 

C3-1. Pojedynczą powłokę z farby Metal Efekt SILVER 4a, nanosimy cienko wałkiem gąbkowym na Beton Efekt kolor EP 1500

 

C3-2. Farba Metal Efekt nadaje się również doskonale do pomalowania drewnianych listew przypodłogowych. Na surowe drewno należy nanieść ilość warstw niezbędną do uzyskania pełnego krycia.

 

C3-3. Efekt końcowy: Beton Efekt EP 1500 + Metal Efekt SILVER 4a

 

C4-1. Inny efekt uzyskujemy, nanosząc wałkiem gąbkowym cienką warstwę farby METAL EFEKT 4 na powierzchnię˝ Beton Efekt kolor EP 1500

 

C4-2. Listwy przypodłogowe również pokrywamy kilkakrotnie farbą Metal Efekt SILVER 4

 

C4-3. Efekt końcowy: Beton Efekt EP 1500 + farba Metal Efekt SILVER 4

 

C 5-1. Cienką warstwę farby Metal Efekt 4 nanosimy wałkiem gąbkowym na część powierzchni Beton Efekt kolor EP 3500

 

C 5-2. Efekt końcowy Beton Efekt EP 3500 + farba Metal Efekt SILVER 4, sąsiednia ściana - LATEX, kolor EP 3500

 

C 7-1. Metal Efekt SILVER 4a nanosimy kilkakrotnie (do uzyskania pełnego krycia, min. 2 razy) na powierzchnię Beton Efekt, kolor EP 3500.

 

C 7-2. Listwy przypodłogowe również kilkakrotnie malujemy farbą Metal Efekt SILVER 4a

 

C 7-3. Delikatną warstwę farby Metal Efekt SILVER 4 nanosimy na powierzchnię Beton Efekt EP 1500

 

C 7-4. Efekt końcowy Beton Efekt EP 1500 + farba Metal Efekt SILVER 4

 

E 3-2. Farbę Metal Efekt EPAlpi Verdi 1 rozprowadzamy na powierzchni Beton Efekt EPAlpi Verdi1, pozostawiając jedynie jej cienką, delikatną warstwę

 

E 3-3. Listwy przypodłogowe malujemy kilkakrotnie (do uzyskania pożądanego krycia) farbą Metal Efekt EPAlpi Verdi 1

 

E 3-4. Efekt końcowy Beton Efekt EPAlpi Verdi1 + farba Metal Efekt EPAlpi Verdi1

 



 

 

Efekty D

 

D 1. Na uprzednio zagruntowanej i wyschniętej powierzchni planujemy i rysujemy rozmieszczenie elementów przyszłego wzoru

 

 

 

 

D 2. Wybrane wg naszej koncepcji fragmenty oklejamy taśmą lakierniczą (te, na które naniesiony będzie tynk o odcieniu ciemniejszym) 

 

D 3. W ustalonych wcześniej miejscach aplikujemy tynk o odcieniu ciemniejszym (na grubość ziarna fakturującego - ok. 0,7 mm).

 

D 4. Dokładnie pokrywamy tynkiem wybrane miejsca. Nadmiar masy usuwamy.

 

D 5. Bezpośrednio po zakończeniu aplikowania tynku, zacieramy go pacą wenecką. Pozostawiamy do częściowego przeschnięcia ( do czasu, kiedy zaniknie tzw. mokry połysk i tynk przestanie kleić się do pacy)

 

D 6. Ponownie zacieramy (wygładzamy) powierzchnię tynku

 

D 7. Według uznania rysujemy efekty dekoracyjne przy pomocy przedmiotów podręcznych, jak: rączka pędzla, ..

 

D 8. ... uchwyt wałka malarskiego itp.

 

D 9. Ponownie wygładzamy powierzchnię

 

D 10. Z gotowych fragmentów dekoracji usuwamy taśmą lakierniczą i czekamy do ich wyschnięcia

 

D 11. Po wyschnięciu, wykonane uprzednio fragmenty ponownie oklejamy taśmą, zabezpieczając ich krawędzie od wewnątrz.

 

D 12. przystępujemy do pokrycia tynkiem o jaśniejszym odcieniu pozostałej części ściany.

 

D 13. Czynność wykonujemy ostrożnie, aby nie zniszczyć fragmentów wykonanych wcześniej

 

D 14. Po pokryciu całości, nadmiar masy usuwamy, pozostawiając warstwę o grubości ziarna fakturujacego (ok. 0,7 mm)

 

D 15. Bezpośrednio po zakończeniu aplikowania tynku, przystępujemy do jego zacierania ( Czynność ta wydłuży czas otwarty i ułatwi dalszą obróbkę powierzchni). Czynność wykonujemy ruchami kolistymi przy pomocy pacy weneckiej.

 

D 16. Po zatarciu pozostawiamy tynk do lekkiego przeschnięcia, tj. do momentu, aż straci on tzw "mokry połysk" i przestanie kleić się do pacy.

 

D 17. Po przeschnięciu ponownie zacieramy (wygładzamy) powierzchnie tynku w sposób opisany wyżej.

 

D 18. Po powtórnym zatarciu tynk jest gotowy do wykonania dodatkowych efektów dekoracyjnych

 

D 19. Przy pomocy łaty tynkarskiej (poziomicy, prostej deski) i dowolnego rysika (np. rączki pędzla) wykonujemy wzór siatki o kwadratowych oczkach. W przypadku wykonywania takiego wzoru na dużych powierzchniach, sugeruje się odmierzyć i zaznaczyć na krawędziach poziomych i pionowych wyprawy punkty, które ułatwią nam wykonanie tej czynność w sposób estetyczny.

 

D 20. Inne efekty dekoracyjne możemy wykonać przy pomocy podręcznych przedmiotów, np. siatki do szlifowania

 

D 21. Po wykonaniu wszystkich efektów dekoracyjnych, ścianę należy ponownie delikatnie wygładzić (tak, aby nie zniszczyć wykonanych efektów)

 

D 22. Usuwamy taśmą z zabezpieczonych wcześniej powierzchni

 

D 23. Dekoracja jest gotowa, należy tylko poczekać do jej wyschnięcia

 

D 24. Efekt końcowy (Galeria, efekt D5-A)

 

D 25. Uzyskany efekt dekoracyjny można dowolnie urozmaicić po wykonaniu lub w przyszłości poprzez np. naniesienie farby metalicznej. Poniżej - przy pomocy wałka gąbkowego (można także użyć gąbki) nanosimy na całkowicie wyschnięty fragment tynku cienką warstwę farby metalicznej SILVER 4a

 

D 26. Bezpośrednio po nałożeniu farby rozcieramy ją przy pomocy wilgotnej gąbki, pozostawiając jedynie bardzo cienką warstwę

 

D 27. Możemy także część gotowej, wykonanej wcześniej dekoracji ponownie pokryć warstwą tynku, wykonując czynności jak opisane uprzednio.

 

D 28. Pamiętajmy przy tym o dwukrotnym przecieraniu tynku: pierwsze - bezpośrednio po nałożeniu, drugie po lekkim przeschnięciu

 

D 29. Efekt końcowy (Galeria, efekt D6-A)


 

 

Efekty E

 

 

E 1. Na zagruntowaną wcześniej (dołączonym do zestawu gruntem) i wyschniętą powierzchnię rozpoczynamy nakładanie tynku o odcieniu ciemniejszym

 

E 2. Pokrywamy produktem dowolnie wybrany fragment ściany

 

E 3. Nadmiar tynku usuwamy, pozostawiając warstwę o grubości ziarna fakturującego (ok. 0,7 mm). Zebrany nadmiar masy mieszamy z produktem pozostałym w opakowaniu (do ponownego wykorzystania)

 

E 4. Bezpośrednio po nałożeniu i usunięciu nadmiaru tynku, zacieramy go ruchami okrężnymi przy pomocy pacy weneckiej

 

E 5. Po przetarciu przystępujemy do nakładania drugiego odcienia tynku

 

E 6. Analogicznie jak poprzednio nakładamy warstwę o grubości ziarna fakturującego. Nie aplikujemy tynku na fragmenty ściany pokryty uprzednio tynkiem o ciemniejszym odcieniu, za wyjątkiem jegokrawędzi

 

E 7. Całość zacieramy pacą. Jeżeli wskutek nałożenia się dwóch odcieni uzyskamy za grubą warstwę, nadmiar tynku należy delikatnie usunąć

 

E 8. Pozostawiamy wyprawę do lekkiego przeschnięcia, tj. do momentu, aż tynk straci "mokry połysk" i przestanie kleić się do pacy

 

E 9. Po wstępnym przeschnięciu ponownie zacieramy (wygładzamy) powierzchnię tynku

 

E 10. Przy pomocy prostej listwy oraz np. rączki pędzla rysujemy na scianie efekt deski szalunkowej

 

E 11. Ponownie delikatnie (tak, aby nie zniszczyć naniesionego wzoru) wygładzamy powierzchnię tynku

 

E 12. Dodatkowe efekty dekoracyjne uzyskujemy wykorzystując dowolny rysik (np. rączka pędzla)....

 

E 13. ... siatkę do szlifowania itp

 

E 14. Po naniesieniu dodatkowych efektów ponownie delikatnie wygładzamy całą dekorowaną powierzchnię

 

E 15. Usuwamy taśmą lakierniczą, wykonujemy ewentualne poprawki uszkodzeń powstażych przy usuwaniu taśmy i pozostawiamy tynk do wyschnięcia

 

E 16. Efekt końcowy (Galeria, efekt E1-A)